Julbak

Dagen har ägnats åt julbak med mamma och mormor, med lite Frank Sinatra i bakgrunden. Jag körde samma paparazzifasoner som igår och tog kort på allt som mysigt och juligt ut. Nybakta bröd utlagda på galler på den gamla vedspisen, pepparkaksbak (tog till och med kort på de förstörda pepperkakorna som blev förkolnade när vi glömde bort dem...) och kolabak samt mormor in action making köttbullar och revbensspjäll Allt detta med juliga saker som apelsiner med nejlikor hängande från taket... Den här tiden på året är för mysig!
Snart är det dags för nybakt bröd med ost! Har fått total ostabstinens...! Ska absolut ta med mig ännu en ost tillbaka sedan, samt annat absolut nödvänligt, så som bakplåtspapper och pärlsocker. Man vill ju kunna briljera med svenska kanelbullar lite då och då!

Svearike

Åkte hem igår, bort från härliga Edinburgh, men till snörika och juliga Sverige! För mig gick hela resan bra, att planet blev lite mer än en timme försenat gjorde liksom ingenting med tanke på det kaos som väntade andra. Med andra menar jag bland annat vännerna McEwen och Hannah! Jag flög med Ryan (f***ing) Air och slapp mellanlanda på Heathrow som de behövde göra (blir så när man har mycket packning och Ryan Airs 15 kilo är bara aningen för lite). Vet ännu inte om de kom hem igår, eller om de fick övernatta där! Deras plan från Edinburgh blev oerhört försenat, men om de hade tur kanske planet från Heathrow blev försenat med... nej, usch, hoppas de kom dit, skrattade åt sina tidigare bekymmer, gick på planet i lugn och ro och just nu är glada och nöjda i Sverige!
Kom på att jag inte var klädd för minusgrader idag. Brrr!! Vi handlade julmat och de sista julklapparna och jag sprang runt med kameran i högsta hugg för att ha något att visa när jag är tillbaka i Embra (mmm... ligger bra i munnen!). Solen sken så himla vackert och snön gnistrade. Det var be-DÅ-rande! Jag hoppade dock över att ta bilder på de fula husen och de mindre vackra vyerna; nu ska alla få tro jag bor i en liten by med bara röda gamla hus i prydliga rader, där folk faktiskt tar sparken till matvarubutiken och där folk faktiskt använder telefonautomaten från femtiotalet som står så nostalgiskt i hörnet av bankbyggnaden... de kan ju få tro det...!

Minne från trevlig resa med fina vänner!



På Mull med McEwen, Hannah och Niklaus


RSS 2.0